Hoeveel tijd zit er tussen het opstappen van een OR lid en een tussentijdse verkiezingen?

In een ondernemingsraad zijn geen reservekandidaten over. 1 van de huidige leden stapt op. Volgens de WOR zullen er nieuwe verkiezingen moeten worden uitgeschreven om de plaatsen op te vullen.

Maar welke tijdslimiet zit er maximaal (en minimaal indien van toepassing) binnen het opstappen en de verkiezingen.

Graag met bronvermelding.
(Dit gaat alleen om tussentijdse verkiezingen, niet de normale verkiezingen)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Voor een antwoord op je vraag zul je in het reglement moeten kijken van de desbetreffende OR. Die kan namelijk zelf de regels daarvoor bepalen. Wettelijk (dus in de WOR) is alleen het volgende vastgelegd:

"De ondernemingsraad stelt in zijn reglement nadere regelen betreffende de kandidaatstelling, de inrichting van de verkiezingen en de vaststelling van de uitslag daarvan, alsmede de betreffende de vervulling van tussentijdse vacatures in de ondernemingsraad".

De OR kan dus zelf vaststellen hoe er met tussentijdse vacatures en daarop volgende verkiezingen wordt omgegaan, maar is (op basis van de bovenstaande wettelijke regeling) dus WEL verplicht dat in het reglement vast te leggen.
Pieter2011
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er is een OR-lid opgestapt en we hebben nu een vacature. Moeten er dan OR-verkiezingen worden gehouden? In het OR-reglement is bepaald dat de OR een vacature zo snel mogelijk opvult (artikel 15 Tussentijdse vacature SER voorbeeld reglement). Eerst komt een eventuele reserve kandidaat van de laatstgehouden verkiezingen aan de beurt. Deze wordt binnen 1 maand na het ontstaan van de vacature in de OR benoemd. Zijn er geen reservekandidaten dan schrijft de OR tussentijdse verkiezingen uit voor die ene vacature. De overige OR-leden blijven gewoon in functie. Verder kan de OR in zijn reglement opnemen dat indien er geen bezwaar wordt gemaakt door het kiesgerechtigd personeel een geïnteresseerd personeelslid zonder officiële kandidaatstelling termijnen tot OR-lid kan worden benoemd, de zogenaamde verkorte procedure. Zie ook vraag: Te weinig kandidaten bij de verkiezingen van de ondernemingsraad, wat nu?
ronron1212